Nu sidder du der. I chefstolen. Du er direktør i en lille organisation, og du har nogle alvorlige problemer, som skal løses inden bestyrelsesmødet i næste uge. Du er sådan set ikke bange for at fortælle bestyrelsen om problemerne. Fx at de laver fejl i regnskabsafdelingen. Og at undervisningsafdelingen aldrig afleverer deres budget for det kommende år til tiden.
Det, du er nervøs for, er spørgsmålene, der vil komme: ”Hvad vil du gøre for at rette op på, at de fejl sker?” Og ja, du er bevidst om dit ansvar. Du skal rette op på, at fejlene sker. Du skal finde ud af, hvorfor de fejl sker. Hvorfor laver de regnefejl i regnskabsafdelingen? Hvorfor afleverer undervisningsafdelingen aldrig deres budget til tiden?
Megen tid er brugt
Du har allerede brugt for meget tid på at sidde sammen med ham, der leder regnskabsafdelingen. Du har hørt på hans forklaringer om, at han simpelthen ikke forstår, hvorfor undervisningsafdelingen har brug for så mange penge. Det er ikke retfærdigt overfor sikkerhedsafdelingen. Du har brugt adskillige timer på at forstå, hvorfor undervisningsafdelingen har brug for så mange penge. Og du har fået gode forklaringer på, at eksperter, som skal undervise, er blevet meget dyre. Du har fået en masse forklaringer. Og du ærgrer dig over, at du skal sidde der som en diplomat og forhandle på begge afdelingers vegne.
Du har faktisk andre – og meget mere vigtige ting at bruge din tid på. For organisationen. I dens interesse. Du vil gerne skabe en bedre profil for industrien, du repræsenterer. Du vil gerne forsøge at gøre opmærksom på, at jeres industri ikke er skadelig for miljøet. Tværtimod. I arbejder hårdt på at få alle medlemmerne til at bruge miljøvenlige produktionsmetoder.
Hvad med teambuilding internt?
Du får måske en idé: Hvad med at lave noget teambuilding internt i organisationen. Et event, der kan få jeres afdelinger til at samarbejde direkte – i stedet for at du skal være mellemmand. Du kalder derfor din sekretær ind. Han skal varetage en opgave, som du endnu ikke ved, om den kan blive realiseret. Han skal finde teambuilding priser i al hemmelighed.
Han må ikke tale om det til nogen som helst. Han skal finde ud af, hvad teambuilding koster. Du forklarer ham, at du har tænkt over, at I alle har brug for at få en uforglemmelig dag sammen, hvor teambuilding indgår som et sjovt og lærerigt element.
Du kan se, at din sekretær bliver ret overrasket, da du fortæller ham det. Men du kan også se, at han bliver glad. Han har nemlig siddet i lang tid og afværget, at du fik uventede besøg af afdelingsledere, der bare skulle af med deres frustrationer. Håbet i hans øjne vækkes igen. Han kaster sig over opgaven, og i løbet af få timer får du en fin liste over teambuilding priser. Den er fint sat op. Du kan se, hvad det koster time for time og alt efter hvor mange deltagere der er. Du kan få et klart billede af, hvad du har brug for til at skabe godt arbejdsklima i organisationen – inden du skal til bestyrelsesmøde og forklare dem, at du har brug for deres accept til at forbedre kommunikationen internt.