Det er et spørgsmål jeg ofte bliver mødt af, når jeg kommer rundt blandt familie samt venner og bekendte. Nok har de fleste lidt en idé om hvad det går ud på, men mange af dem er alligevel en lille smule usikre på det.
Det er jo faktisk slet ikke et spørgsmål, som er så lige til at svare på. For en computer konsulent kan jo faktisk udføre ganske mange forskellige opgaver. Overordnet set kan man inddele opgaverne i nogle få kategorier som eksempelvis rådgivning, planlægning og teknisk bistand. Men disse opgaver kan igen foregå indenfor forskellige arbejdsområder som f.eks. software eller hardware, udvikling eller vedligehold.
Så når jeg bliver mødt med spørgsmålet om, hvad det egentlig er jeg går og laver til daglig, kommer spørgsmålet jo typisk fra folk, som ikke har den store indsigt i branchen og derfor prøver jeg ofte også at formulere mit svar derefter.
I den helt basale ende af skalaen, kan svaret være noget så simpelt som et ”jeg hjælper virksomheder med at få deres computere til at makke ret”. Og det er faktisk nok for mange at få det svar. Så føler de ligesom, at de har fået mig placeret og har egentlig ikke behov for at vide mere. At svaret så i virkeligheden faktisk er langt, langt mere komplekst er jo så en hel anden sag. De fleste vil nemlig ikke få ret meget ud af, at jeg begynder at fortælle dem, at jeg er ekspert og specialiseret i nogle specielle firewalls eller at jeg arbejder indgående med dns og routing i større og mere komplekse netværkstopologier. Hvis jeg fyrer den remse af til min tante, tror hun da vist, at det rabler for mig.
For rigtig mange er det basale svar nok til at få dem videre i samtalen, som typisk enten slutter der eller går videre med et ”jamen, så kan du måske fortælle mig hvorfor min computer altid går i stå, midt i at jeg sidder og arbejder på den?” 🙂