Jeg har beskæftiget mig med handel og service i mange, mange år. Og det er klart, at de mange år har givet mig en vis erfaring og viden. Nok mest med baggrund i netop det sad jeg forleden og funderede over, hvorfor det for eksempel er muligt for en forretning online at udkonkurrere (eller i hvert fald gøre livet surt for konkurrenterne) med produkter, der er absolut homogene pris- og kvalitetsmæssigt. Ja endda som oftest samme brands?
Det kan lade sig gøre, og jeg tager her afsæt i en forretning med batterier og dermed beslægtede varer på nettet: Batteribyen.dk
Hvis vi tager et overordnet kig på hjemmesiden, er udvalget i store træk direkte sammenligneligt med andre konkurrerende butikker på nettet. Prisniveauet er +/- det samme også. Så hvad er det, der gør, at batteribyen.dk har udviklet sig til at være danskernes absolut foretrukne batteributik på nettet?
Service er svaret
Hvis vi tager afsæt i kundernes erfaringer, som de fremgår på Trustpilot, er batteribyen.dk den absolut højest rangerede butik:
Så tæt på det perfekte, som det vel er muligt at komme på Trustpilot. Og det er elementer som hurtig levering, seriøs rådgivning og yderst fleksibel returpolitik, der gør, at kunderne åbenbart har valgt batteribyen.dk som det foretrukne sted at købe batterier.
Det bør være en inspiration for andre butikker på nettet, der agerer i homogene markeder: Det ER muligt at distancere sig fra konkurrenterne, uden at skulle sælge til lavpris eller andre dårlige metoder. Det har denne forretning tydeligt vist. Bemærk, at batteribyen.dk på Trustpilot er placeret som en klar nr. 1 ud af i alt 18 butikker med salg af batterier. Det kommer ikke af sig selv!
Har du andre input til, hvordan netbutikker og almindelige butikker i homogene markeder kan distancere sig? Giv dit input herunder!